DE KRACHT VAN DE (DIGITALE) KLANT

Digitaal Dorpsplein® voegt online gemak, service en lokale beleving toe aan het plaatselijke fysieke aanbod

Voor koop van méér of béter lokaal voedsel door burgers

De afgelopen decennia heeft het toenemende online aanbod, inclusief services die inspelen op de behoefte aan thuisbezorging, gevolgen gehad voor de fysieke verkoop in wijken, dorpen en steden. Steeds meer geld is uit de lokale economie verdwenen omdat lokale vakspecialisten enerzijds te druk zijn met de fysieke winkel en anderzijds veelal onvoldoende digitale kennis in huis hebben om hun producten via de digitale weg succesvol aan de man te brengen. Het lokale aanbod is online versnipperd en sluit niet goed aan bij de behoefte van klanten die van gemak houden.

Shopforce maakt het nu mogelijk voor inwoners om op een laagdrempelige wijze, op een zogenaamd Digitaal Dorpsplein, méér of béter lokaal voedsel in huis te halen door WebShops voor de lokale specialisten in te richten (digitaliseren van het aanbod) en beheren, deze WebShops te clusteren op één handige lokale online marktplaats (Digitaal Dorpsplein®) en waar relevant WebShops onderling te verbinden, zodat consumenten in één keer bij meerdere lokale aanbieders tegelijk kunnen bestellen en betalen.

De verbindende netwerk oplossing zorgt ervoor dat meer burgers (opnieuw) hun geld lokaal besteden. Dit leidt tot positieve maatschappelijke effecten zoals een gezonder eetpatroon, kortere ketens, meer sociale cohesie, meer lokale werkgelegenheid, meer investeringskracht etc. Dat is de kracht van de verbindende technologie van Shopforce.

www.dorpsplein-zwartsluis.nl: 34.000 online bestellingen binnen twee jaar in dorp van 2.000 huishoudens

Waarom is een Digitaal Dorpsplein belangrijk?

In de fysieke wereld kruipen winkels bij elkaar om meer traffic en kruisverkoop te genereren. In de digitale wereld staat elke ondernemer met het assortiment helemaal alleen op het grote worldwide web om de aandacht van lokale burgers te trekken. Dat kan efficiënter en effectiever.

Door waarde te creëren voor inwoners door uitbreiding van het fysieke winkelbeleving met collectief online bestel- en betaalgemak, brengservice en lokale beleving neemt het gebruik toe, wordt er meer of beter lokaal voedsel gekocht, worden klanten loyaler en zorgt de toenemende stroom geld in de lokale economie voor lokale (her)bloei.

Afgelopen decennia is steeds meer geld verdwenen uit de lokale economie, o.a. door het groeiende aanbod landelijke online aanbieders, met nadelige gevolgen voor de leefbaarheid van wijken, dorpen, steden en regio’s.

Anderzijds zijn horeca ondernemers hoge commissies kwijt aan landelijke digitale tussenpersonen met uitsluitend oog voor aandeelhouderswaarde hetgeen ten koste gaat van de lokale winstgevendheid en daarmee investeringskracht.

Shopforce biedt lokale voedselaanbieders, producenten en verwerkers, de oplossing om meer klanten de goede kant op te sturen en samen te werken aan een duurzame volhoudbare toekomst.

Eén handige plek waar het complete lokale voedselaanbod gemakkelijk ge- én verkocht kan worden. Afzonderlijk of gecombineerd online bestellen en betalen bij lokale specialisten en in één keer afhalen of thuis laten brengen. Van boer tot bakker, van bloemist tot snackbar.

Het dorp Zwartsluis (zie onder) is een prachtig voorbeeld van een dorp waar vraag en aanbod door online gemak, service en lokale beleving (opnieuw) zijn verbonden. Dit heeft binnen twee jaar reeds tot grote lokale economische, sociale en maatschappelijke meerwaarde geleid (zie onder). De algemene duurzaamheid verbetert door de korte(re) voedselketens die ontstaan.

Het aanbod clusteren maakt kleine lokale ondernemers weerbaarder en veerkrachtiger. Hoe meer digitaal gemak, service en lokale beleving hoe meer traffic hoe meer geld lokaal wordt besteed (online én offline).

Tussenbalans in dorp met 2.000 huishoudens

Een lokale collectieve digitale marktplaats dat vraag en aanbod lokaal (opnieuw) helpt verbinden leidt tot economische, sociale en maatschappelijke voordelen en helpt de algemene duurzaamheid, circulariteit en inclusiviteit bevorderen.

  • > 34.000 online bestellingen via www.dorpsplein-zwartsluis.nl binnen 2 jaar
  • € 825.000 online besteed bij lokale voedsel aanbieders
  • > 6.700 unieke bestellers
  • uitbreiding winkelstand
  • sociale verbinding versterkt
  • maatschappelijke organisatie betrokken
  • méér inkoop bij boeren/tuinders in regio
  • méér lokaal geproduceerd voedsel verkocht

Per plaats of gebied eigen benaming en URL

Afhankelijk van het gebied kan de collectieve lokale digitale marktplaats oplossing onder eigen benaming en URL ingericht en gecommuniceerd worden.

Standaard is voor dorpen het Digitale Dorpsplein® concept beschikbaar, zie bijvoorbeeld www.dorpsplein-wijk-bij-duurstede.nl, www.dorpsplein-genemuiden.nl, www.dorpsplein-barneveld.nl.

Voor steden en regionale doeleinden, bijvoorbeeld het digitaliseren, clusteren en verbinden van boeren en tuinders in een bepaalde regio, kan eenvoudig de naamgeving en URL worden aangepast.

Hoe lokale aanbieders reageren via chat

Contact

Shopforce biedt oplossingen die aansluiten bij de behoefte en vraag van uw klanten. Het enige dat een lokale aanbieder hoeft te doen is ons informeren via een online inschrijfformulier en een prijslijst sturen.

Shopforce zorgt vervolgens voor de inrichting en beheer van de webshop, inclusief productfoto’s en beschrijvingen voor een optimale klantbeleving.

De webshop kan gekoppeld worden aan webshops van collega aanbieder in de buurt en geclusterd worden op een zogenaamd Digitaal Dorpsplein. Met Shopforce ben je dus klaar voor de toekomst!

Interesse? We hanteren uitsluitend een aantrekkelijke commissie per bestelling als vergoeding voor onze dienstverlening. Neem contact met ons op voor het aantrekkelijke no-cure-no-pay tarief, schrijf je in en ontvang binnenkort de eerste (gecombineerde) online bestellingen.