Digitale Dorpsplein®: lokaal online gemak, service en beleving
Waarom een Digitaal Dorpsplein® niet mag ontbreken?
- Consumenten handelen “digital first” als er iets gekocht moet worden. Zorg lokaal dus voor lokaal digitaal gemak, service en (digitale) beleving.
- Digitaal gemak, service en lokale beleving zijn noodzakelijk om klanten te vinden en binden aan de kleine zelfstandige lokale aanbieders.
- Bundeling van online aanbieders op één centrale plek vergroot de zichtbaarheid, de traffic en (kruis)verkoop: samen sta je sterker dan alleen
- Uniforme digitale klantbeleving in plaats van versnipperde lokale online klantbeleving: één login om bij elke lokale aanbieder te kunnen bestellen
- Eén handige centrale plaatselijke marktplaats/website maakt collectieve promotie/profilering van lokale aanbieders kinderspel.
- Eenvoudige integratie/koppeling van plaatselijke online winkels laat klanten in één keer bestellen en betalen bij meerdere winkels tegelijk.
- Digitaal gebruiksgemak en een professionele klantervaring verbeteren het imago, versterken de klantloyaliteit en trekken meer jong publiek
- Gezamenlijk lokaal organiseren van de lokale logistiek en marketingcommunicatie is effectiever en efficiënter dan ieder voor zich consumenten proberen te servicen (waarvoor over het algemeen onvoldoende tijd en kennis in huis is)
- Veel geld verdwijnt naar (impactloze) landelijke aanbieders. Terugkeer van geld in de lokale economie is essentieel voor o.a. de leefbaarheid, investeringskracht, sociale cohesie en duurzaamheid
- Een Digitaal Dorpsplein maakt kleine lokale ondernemers weerbaar (voor concurrentie) en veerkrachtig (voor crisis)


Prestaties Digitaal Dorpsplein®
Zwartsluis is een dorp met ongeveer 2.000 huishoudens en 4.800 inwoners. Op 27 maart 2023 is voor www.dorpsplein-zwartsluis.nl vastgesteld:
- 47.725 online bestellingen voor lokale aanbieders
- € 1.163.452,45 online omzet voor de dorpsaanbieders
- 4.898 unieke bestellers (ook uit regio “Kop van Overijssel”)
- Dorpsplein Zwartsluis is inmiddels een bekend “merk” in het dorp
- meer bezoek en omzet in de fysieke winkels als gevolg van collectieve marketingcommunicatie (vertellen de ondernemers)
- verbetering en uitbreiding winkelstand: https://www.zwartsluisactueel.nl/2022/11/09/banketbakkerij-ekkelenkamp-wordt-in-compleet-nieuw-jasje-gestoken/
- sociale verbinding (digitaal) versterkt
Andere voorbeelden van digitale dorpspleinen zijn bijvoorbeeld www.dorpsplein-genemuiden.nl en www.dorpsplein-wijk-bij-duurstede.nl.


Per plaats of gebied eigen benaming en URL
Afhankelijk van het gebied kan de collectieve lokale digitale marktplaats oplossing onder eigen benaming en URL ingericht en gecommuniceerd worden.
Standaard is voor dorpen het Digitale Dorpsplein® concept beschikbaar, zie bijvoorbeeld www.dorpsplein-wijk-bij-duurstede.nl of www.dorpsplein-genemuiden.nl.
Voor steden en regionale doeleinden, bijvoorbeeld het digitaliseren, clusteren en verbinden van boeren en tuinders in een bepaalde regio, kan eenvoudig de naamgeving en URL worden aangepast.
Volledige digitale ontzorging van ondernemers
Shopforce® ontzorgt lokale voedselaanbieders door gratis voor elke aanbieder een webshop/web app in te richten en deze te bundelen op een zogeheten Digitaal Dorpsplein®.
Shopforce® beheert de webshops en het Digitale Dorpsplein® en zorgt voor frictieloze ICT, zodat aanbieders altijd direct weten wat, waar, wanneer en aan wie geleverd mag worden.
Naar wens kunnen webshops onderling gekoppeld worden om het voor burgers en bedrijven mogelijk te maken om een gecombineerde bestelling te plaatsen. Elke aanbieder bepaalt zelf de voorwaarden en opties die de webshop biedt.
Enkele voordelen voor aanbieders op een rij:
- Gratis webshop/ web app (beheer)
- Géén gedoe: 100% digitale ontzorging
- Flexibel, modulair en personaliseerbaar
- Géén vaste kosten & contracten
- Eerlijke commissie: 6% per bestelling
- Marketingcommunicatie ondersteuning
Het support team van Shopforce® maakt het leven in de winkel een gemakkelijk. Het support team opereert pro-actief om ervoor te zorgen dat burgers en bedrijven geïnspireerd raken en blijven om bij de lokale aanbieder(s) te kopen. Via chat en e-mail zorgt Shopforce® er voor dat ondernemers wensen snel, gemakkelijk en informeel met het support team kunnen delen.