Lokale e-commerce technologie

Impactvolle lokale e-commerce technologie en diensten

“If globalization is at the root of so many problems, it stands to reason that localization offers a systemic solution. Societies can move towards withdrawing their dependence on distant, unacceptable monopolies that produce our basic needs in high-input, mechanized monocultural systems on the other side of the world, in favor of local and artisanal production for local needs”.

Helena Norberg-Hodge, in: ‘Local is our Future’ (2019)

Bewezen oplossing om vraag en aanbod in de korte keten lokaal en regionaal te verbinden in Nederland

Shopforce biedt professionele, innovatieve en schaalbare lokale e-commerce technologie (volgens het networked business model) én ontzorgende digitale diensten om vraag en aanbod lokaal, opnieuw of verbeterd, te verbinden. 

Door per aanbieder het aanbod via een modulaire, personaliseerbare WebShop te digitaliseren, deze eventueel te verbinden met andere WebShops voor een gemeenschappelijk winkelmandje én die WebShops eventueel te clusteren op een lokale, collectieve, digitale marktplaats (het zogeheten: Digitaal Dorpsplein) wordt door het toegenomen gebruiksgemak van aanbieder(s) en klant(en) het service- en belevingsniveau sterk gestimuleerd. Hierdoor:

  • Kopen burgers méér of bétere streekproducten (van verschillende lokale specialisten in één keer)
  • Bloeien de lokale leefbaarheid en ondernemersgeest opnieuw en versterkt op 
  • Verkorten lokale en regionale ketens aanzienlijk
  • Vergroten de algemene duurzaamheid en lokale impact sterk 
  • Nemen de individuele bewustwording en sociale cohesie enorm toe
  • Verstevigen de (digitale) weerbaarheid en veerkracht van lokale ondernemers aanmerkelijk

“Lokalisering is een cruciaal onderdeel van de transitie richting een existentieel veilige situatie. Lokalisering van de economie betekent dat lokale samenlevingen hun economieën nadrukkelijk gaan (her)inrichten als basis van het zo maximaal mogelijk matchen van lokale behoeften aan lokale mogelijkheden. 

Betekeniseconomie vereist dat gemeenschappen zo maximaal mogelijk inzetten op lokale markten met korte voedselketens en kleinschalige bedrijvigheid, tegen eerlijke kosten en met maximale ruimte voor lokale meenten.” 

Kees Klomp, in: ‘Betekeniseconomie’ (2022)

Beter resultaat met minder inspanning

Digitaal samenwerken zorgt voor een beter resultaat met minder inspanning dan het zelfstandig online benaderen van burgers door iedere lokale aanbieder afzonderlijk. Het gemak, de verbondenheid en het complete lokale aanbod genereren meer traffic, kruisverkoop, nieuwe klanten en stimuleert de klantloyaliteit. Van lokale versnippering naar een lokale geïntegreerde totaalbeleving voor klanten.

Ondernemers besparen bovendien tijd en kosten voor de lokale marketingcommunicatie en/of logistieke activiteiten. Men profiteert van elkaars verbondenheid als iedereen via eigen kanalen linkt naar het eigen aanbod op het digitale dorpsplein.

Shopforce ontzorgt lokale ondernemers op basis van een eerlijk en aantrekkelijk no-cure-no-pay model volledig digitaal, regelt alle ICT-processen, ondersteunt bij de marketingcommunicatie en houdt de webshops actueel, zodat de lokale vakspecialisten zich kunnen blijven concentreren op hun vakgebied.

In het dorp Zwartsluis, ongeveer 2.000 huishoudens, is binnen tweeënhalf jaar meer dan € 1.000.000 bij lokale voedselaanbieders geland door ervoor te zorgen dat inwoners gemakkelijk lokaal voedsel in huis kunnen halen via www.dorpsplein-zwartsluis.nl. De digitale marketingcommunicatie rondom een digitaal dorpsplein zorgt bovendien voor extra omzet in de fysieke winkels.

Holistisch en betekenisvol

Geld dat structureel terugkeert in de lokale economie en daar langer blijft circuleren (voordat het verdwijnt) heeft een positieve impact op een lokale samenleving.

Communicatie rondom beter lokaal voedsel in combinatie met koop- en levergemak stimuleert de gezondheid, de sociale (digitale) cohesie, de lokale werkgelegenheid, steun aan het lokale verenigingsleven, korte ketens, de algemene duurzaamheid etc.

Shopforce werkt samen met Stichting Digitale Dorpspleinen om de duurzaamheid, circulariteit en inclusiviteit te bevorderen in lokale samenlevingen door in co-creatie met lokale overheden en maatschappelijke organisaties lokale hulpringen te organiseren voor bijvoorbeeld de lokale logistiek en marketing communicatie.

Door de ‘lokale markt’ digitaal terug te brengen, kan meer evenwicht en gelijkwaardigheid in de waardeketen ontstaan.

“Als wij ons geld lokaal besteden is de kans namelijk groter dat het opnieuw bij onszelf zal worden uitgegeven en verdient de overheid eraan.”

Hoogleraar Transitiekunde Erasmus Universiteit Jan Rotmans, in: ‘Een ander soort geld’

Duurzaam Digitaal Dorpsplein®

Een Digitaal Dorpsplein helpt enerzijds inwoners gemakkelijker meer of beter lokaal voedsel in huis te halen en anderzijds lokale ondernemers zorgeloos hun dagelijkse smaakvolle producten te verkopen.

Op één handige lokale online plek zijn lokale producten te bestellen en betalen bij één of meerdere lokale aanbieders tegelijk. 

Webshops van aanbieders op het Digitale Dorpsplein kunnen onderling worden verbonden, zodat er in één keer besteld én betaald kan worden bij bijvoorbeeld de lokale bakker, slager en groentewinkel en/of bij boeren in de omgeving.

Op meerdere plaatsen in Nederland zijn inmiddels (o.a. Barneveld, Zwartsluis, Wijk bij Duurstede, Genemuiden, Arnhem) lokale collectieve digitale marktplaatsen actief om vraag en aanbod lokaal, opnieuw of verbeterd, te verbinden.

Het is bewezen dat een Digitaal Dorpsplein waarde toevoegt voor regionale bewoners en leidt tot bloei van de lokale economie en sociale cohesie.

Op één handige plek lokaal voedsel vinden en kopen bij lokale/regionale
aanbieders via een lokale digitale marktplaats: de voordelen zijn legio

Slimmer (samen) werken

Lokaal probeert tegenwoordig iedere aanbieder met een webshop in te spelen op de behoefte aan gemak en bezorgservice om producten te verkopen. Deze webshops zijn niet geïntegreerd. Gevolg?

De klant ervaart lokaal versnippering en ongemak. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om in één keer in de webshop van de bakker én in de webshop van de slager te bestellen en betalen, waardoor de kans groot is dat gekozen wordt voor alternatieven en geld niet in de lokale economie landt.

Shopforce helpt lokale aanbieders extra klantwaarde te creëren door het lokale aanbod per aanbieder te digitaliseren (webshop), te clusteren op een Digitaal Dorpsplein en daar waar relevant onderling te verbinden.

Klanten ervaren één geïntegreerde totale klantbeleving dat de verkoop van lokaal voedsel stimuleert en daarmee tot allerlei positieve maatschappelijke effecten leidt.

Voordelen lokale specialisten

  • Als lokale ondernemer niet meer alleen op het grote digitale web, maar samen gemak bieden voor meer traffic, kruisverkoop/netwerkeffect, lokale presentatie
  • Gemakkelijker nieuwe klanten werven door verbinding met lokale collega’s
  • Bespaart tijd en geld voor (betere) marketingcommunicatie en lokale logistiek (uitbesteding tijd en delen kosten)
  • Klanten worden blij van het online gemak, de service en lokale beleving om gezond lokaal voedsel in huis te krijgen (aanbod dat aansluit bij behoefte)
  • De communicatie rondom het Digitale Dorpsplein zorgt ook voor meer bezoek aan de lokale winkels
  • Shopforce houdt het aanbod actueel, zodat je als ondernemer kan concentreren op jouw vakspecialisme
  • Geautomatiseerde financiële verwerking van (gecombineerde) online betalingen
  • No cure no pay: één aantrekkelijke, betaalbare en eerlijke commissie per bestelling

Hoe lokale ondernemers het ervaren

De support-medewerkers van Shopforce, die lokale ondernemers onder meer helpen de webshops actueel en aantrekkelijk te houden, reageren snel om te zorgen dat consumenten online altijd een uitstekende klantervaring krijgen. Dat resulteert in leuke reacties van lokale ondernemers via de chat, een greep:

Nieuws

  • Nominatie Dorpsplein-Zwartsluis.nl voor Awards voor Duurzaamheid
    Dorpsplein-Zwartsluis.nl is genomineerd voor de Awards voor Duurzaamheid 2023 in de categorie “Herstel”.  Het duurzame concept Digitaal Dorpsplein®, dat de vraag naar lokale en regionale producten helpt stimuleren, begint landelijk op te vallen! Lokaal is het hele maal! Dus stem vanaf 10 oktober 2023 op Dorpsplein-Zwartsluis.nl: www.awardsvoorduurzaamheid.nl/dorpsplein-zwartsluis Laat je horen voor een duurzame toekomst. Elke stem telt!…
  • Met en door plaatselijke mensen en middelen in “Wijk”
    Daar is de eerste! Bij de entree van Wijk bij Duurstede (“Wijk”) komt steeds een ander spandoek te hangen, van telkens een andere lokale ondernemer op www.dorpsplein-wijk-bij-duurstede.nl. Om de vraag naar producten uit eigen streek te stimuleren. Er kan afzonderlijk of gecombineerd worden besteld. Gecombineerd bestellen kan bijvoorbeeld bij de lokale boer, de ambachtelijke dorpsbakker,…
  • Inspiratiesessie Voedselagenda gemeente Westerkwartier
    Shopforce c.q. Stichting Digitale Dorpspleinen is uitgenodigd door de gemeente Westerkwartier om een presentatie te geven tijdens de Inspiratiesessie Voedselagenda Westerkwartier. De inspiratiesessie voor ondernemers, overheden, onderwijs en betrokken inwoners uit de gemeente Westerkwartier vindt plaats op donderdagavond 19 oktober in Zuidhorn. Matthijs de Graaf zal namens Shopforce en de stichting Digitale Dorpspleinen de presentatie…
  • WebShops op een Digitaal Dorpsplein® presteren beter toont onderzoek aan
    Meer zichtbaarheid, klanten en inkomsten voor aanbieders van voedsel Onderzoek toont voordelen aan Aanbieders met een webshop op een zogeheten Digitaal Dorpsplein® verkopen beduidend meer dan aanbieders met een “losse” webshop zo blijkt uit onderzoek (zie bovenstaande afbeelding). Shopforce®, leverancier van lokale e-commerce technologie, is blij met de resultaten uit het afstudeeronderzoek van een studente…
  • Shopforce® levert portaal en webshops aan The Fish House formule
    Shopforce® realiseerde voor de nieuwe formule The Fish House een portaal en de mogelijkheid voor deelnemende visspeciaalzaken om online te verkopen middels een professionele webshop in de huisstijl van de formule, die optioneel geclusterd kan worden op een collectieve lokale digitale markt en/of verbonden met webshops van andere lokale leveranciers.
  • Shopforce® biedt koppeling met Marti Orbak
    In opdracht van Bakkerij Lakerveld uit Wijk bij Duurstede is recentelijk een koppeling tot stand gebracht met Marti Orbak, leverancier van software voor bakkerijen. De (gecombineerde) bestellingen die via de Shopforce® webshop van Bakkerij Lakerveld geplaatst worden, onder andere via de lokale digitale marktplaats www.dorpsplein-wijk-bij-duurstede.nl en de landelijke digitale marktplaats www.broodbesteld.nl, worden direct ingeschoten in…
  • Gemeente Westerkwartier kent innovatiesubsidie toe
    Gemeente Westerkwartier (Provincie Groningen) heeft met inachtneming van de Algemene subsidieverordening en de subsidieregeling Innovatiefonds Gemeente Westerkwartier besloten een innovatiesubsidie “Digitaal Dorpsplein Grootegast” toe te kennen aan de Ondernemersvereniging Grootegast. De gemeente is van mening dat de pilot innovatief is en bijdraagt aan het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen in het Westerkwartier, zoals bevordering van de…
  • 79% van aanbod supermarkten niet op de schijf van vijf
    Overwegend ongezond aanbod supermarkten Voedingsrijk en smaakvol eten is niet vanzelfsprekend. 79% van het aanbod in supermarkten staat niet op de schijf van vijf (Wageningen Universiteit & Research). Een ongezond voedingspatroon is een van de belangrijkste risicofactoren voor het ontstaan van overgewicht, obesitas en voedingsgerelateerde chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en…
  • Ondernemers Wijk bij Duurstede starten Digitaal Dorpsplein®
    Enkele ondernemers in Wijk bij Duurstede, Gildeslager Mulder, Bakkerij Lakerveld, Boerderij Klein Spaarhoven, Visspecialist Lindsey’s, De Notenwinkel van Wijk en Veldzicht Bloemen hebben de handschoen opgepakt om samen meer gemak, service en lokale beleving te gaan bieden voor burgers in Wijk bij Duurstede en omgeving om zodoende het aanbod beter aan te laten sluiten bij…
  • Retailers moeten snel digitaliseren
    Afgelopen jaar was de groei van “online” ten opzichte van “offline” wederom hoog. Daar waar speciaalzaken fysiek 1,4% groei noteerden over het jaar 2021, groeiden speciaalzaken met een Shopforce webshop 31%. Deze trend is al veel langer zichtbaar en zal vermoedelijk versnellen. In een totale foodmarkt die hooguit beperkt groeit, is dat per definitie negatief…
  • Koppeling met klantloyaliteitssysteem MAKS
    De afgelopen tijd is gewerkt aan de realisatie van een koppeling met het klantloyaliteitssysteem MAKS. Lokale ondernemers die gebruik maken van MAKS én Shopforce kunnen klanten een uitstekende klantervaring bieden met de mogelijkheid om spaarpunten automatisch te sparen bij een online betaling in de webshop. Interesse? Neem dan contact op met MAKS.