Hoe het werkt

OFFLINE EN ONLINE BIJ ELKAAR BRENGEN

vraag en aanbod

Consumenten verwachten 24/7 digitaal gemak, service en beleving. De verwachtingen zijn hoog door ervaringen elders bij de grote digitale giganten.  De consument heeft steeds meer keus. Het fysieke winkelgebied is niet meer genoeg om aan de vraag van consumenten te voldoen.

Door de fysieke winkelbeleving te vergroten met digitaal gemak, service en een unieke lokale (duurzame) beleving worden vraag en aanbod (opnieuw) verbonden. En hoe beter vraag en aanbod op elkaar aansluiten hoe groter de markt.

Lees hier hoe we ondernemers in dorpen, wijken, winkelcentra, steden en regio’s, door middel van een zogenaamde Digitale Dorpspleinen, pragmatisch op weg helpen naar een volhoudbare toekomst van ambachtelijke winkels en aanverwante maatschappelijke organisaties:

Stap 1: vullen van het Digitale Dorpsplein

Shopforce zet een standaard Digitaal Dorpsplein klaar voor een dorp, wijk, winkelcentrum, stad of regio, zie bijvoorbeeld www.dorpsplein-zwartsluis.nl, of www.dorpsplein-bunnik.nl. In deze fase is het van belang om het Digitale Dorpsplein te vullen met het aanbod van de lokale aanbieders. Hoe meer hoe beter voor extra verkeer naar het Digitale Dorpsplein. Feitelijk werkt dit hetzelfde als in een fysiek winkelgebied. Bovendien worden toekomstige kosten lager bij collectieve inhuur van lokale specialisten als er meer ondernemers of organisaties meedoen (zie onder). Elke deelnemer ontvangt tevens een unieke webshoplink  voor koppeling met de eigen website en sociale media accounts.

Stap 2: koppelen van online-winkels (optioneel)

In deze fase kunnen, indien relevant, de online-winkels van aanbieders digitaal worden verbonden, zodat de klant bij deze winkels in één keer kan bestellen, betalen, afhalen of laten bezorgen. Dit zal voornamelijk voor verswinkels relevant zijn.

Stap 3: lokale professionele fotografie

In deze fase wordt aanbevolen om als deelnemende lokale aanbieders op uniforme en aantrekkelijke wijze door een lokale fotograaf worden gefotografeerd (landscape: “liggend” formaat), zodat de persoonlijke en ambachtelijke uitstraling goed naar voren komt. De foto’s worden gebruikt als foto van de winkel op het Digitale Dorpsplein. Tevens kan van de gelegenheid gebruikt worden gemaakt om als collectief op de foto te komen op een kenmerkende plek in het dorp, wijk of stad. Deze groepsfoto wordt bij bezoek aan het Digitale Dorpsplein getoond voor directe herkenbaarheid door de lokale consument.

Stap 4: professionele (digitale) marketingcommunicatie

De allerbelangrijkste stap en een voorwaarde voor succes van een Digitaal Dorpsplein! Onbekend maakt onbemind. Onprofessioneel maakt onaantrekkelijk. In deze fase is het van belang om de lokale marketingcommunicatie van het Digitale Dorpsplein op te starten en structureel uit te voeren om zo betrokken klanten te creëren die op beslissende momenten (digitaal) aan de lokale ondernemer denken.

Schakel hiervoor een lokale specialist in. Een lokale marketingcommunicatie specialist die de lokale cultuur kent, weet wat er speelt en die elke week een rondje langs de ondernemers maakt, kijkt of er nog leuke nieuwtjes of aanbiedingen zijn, of ze een mooi verhaal kunnen vertellen (bijvoorbeeld gebruik van duurzame grondstoffen of herkomst) en (gepland) inhaken op de actualiteit. Dat kan zijn dat het de “dag van de appel” is tot aan de feestdagen of een lokaal evenement. Overal is wel iets leuks mee/over te vertellen. Deze berichten worden vervolgens gedeeld en verspreid via sociale media.  Zo creëren de lokale ondernemers, naast gemak, een unieke lokale beleving en betrokken klanten. De kracht van sociale media is dat iedereen deze berichten kan delen, niet alleen burgers maar ook de individuele lokale ondernemers die meestal al een flink aantal volgers hebben. Op deze manier wordt snel een groot bereik gecreëerd met de zekerheid van professionele communicatie voor betere klantervaringen. Elke dag is er op deze manier nieuws over de lokale ondernemers en is de consument met één klik op het Digitale Dorpsplein of met één beweging in het fysieke winkelgebied.

Shopforce helpt lokale ondernemers bij het aanvragen van subsidie bij de gemeente om het draagvlak te vergroten en samen met belanghebbenden het Digitale Dorpsplein te verankeren in de lokale samenleving.

Stap 5: uitbesteden bezorging aan lokale bezorgpartner

Zodra het aantal bestellingen teveel wordt om zelf te bezorgen of als je de bezorgoptie wilt toevoegen, kan overwogen worden, om collectief een lokale bezorger in te schakelen voor het leveren van bezorgbestellingen.

Dit kan bijvoorbeeld een 65+-er zijn of een lokaal taxibedrijf die het overdag rustig heeft. Eventuele bezorgkosten die in rekening worden gebracht bij de consument zouden rechtstreeks naar de lokale bezorgpartner kunnen gaan.

Algemeen: zoek lokaal de samenwerking

Er zijn veel belanghebbenden bij een leefbare, duurzame en vitale lokale samenleving. Gemeenten, centrummanagers en vastgoedeigenaren zijn gebaat bij een gezonde lokale economie en werken samen om dit te realiseren. Hoe gemakkelijker het is om lokaal te bestellen hoe groter de markt. Elke euro extra die in de lokale economie blijft circuleren heeft invloed op het instandhouden van voorzieningen, werkgelegenheid en welbevinden. Een Digitaal Dorpsplein draagt bovendien bij aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen, zoals het bezorgen van maaltijden bij oudere mensen of het verminderen van de eenzaamheid van ouderen door ze als collectief van ondernemers op te laten halen en na het winkelen weg te brengen.

Lees hier wat DE VOORDELEN zijn voor een gemeente, ondernemer of ondernemersvereniging.