Het is fijn op het Digitale Dorpsplein®

€ 600.000 online omzet voor aanbieders in dorp met 2.000 huishoudens na ruim één jaar

“Sinds vorig jaar is het echt booming!”

Dick Bruintjes – Slagerij Bruintjes over het effect van toevoeging aan Digitaal Dorpsplein® in Zwartsluis

Bron: Vakblad De Slager van Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie (KNS)

De kracht van collectief gemak, service en lokale beleving: méér afzet dan alleen

Maak een einde aan versnipperde klantervaringen

Consumenten die online willen shoppen orienteren zich niet lokaal omdat er onvoldoende gemak wordt geboden. Er zijn nog steeds lokale aanbieders zonder WebShop of consumenten lopen tegen gebruiksonvriendelijke stand-alone WebShops aan met verschillende bestel-, leverings- en betaalprocessen. Consumenten moeten meerdere accounts onthouden en langs meerdere leveranciers om producten op te halen. Worden klanten daar blij van? Nee. Leidt dit tot verlies aan klanten en omzet voor lokale aanbieders? Ja. Is dat zonde? Ja, het is namelijk niet nodig.

Bij gebrek aan lokaal online gemak, service en lokale beleving kiezen klanten voor het online gemak van het grootwinkelbedrijf of een landelijke digitale aanbieder. Met grote kans dat de klant ook fysiek niet meer naar de lokale winkel gaat.

Laat je digitaal ontzorgen

Shopforce heeft inmiddels op meerdere plaatsen in Nederland bewezen dat het anders kan. Dat geld weer terug kan keren in de lokale economie en daar langer kan circuleren (alvorens te verdwijnen). Door als lokale ondernemers geïntegreerd online gemak, service en lokale beleving aan consumenten te bieden. Door één handige plek aan te bieden waar consumenten gemakkelijk online bij lokale aanbieders kunnen kopen. Shopforce ontzorgt je daarbij, zodat jij kan focussen op de winkel.

Bied een geïntegreerde klantervaring: Het Digitale Dorpsplein®

Een Digitaal Dorpsplein® zorgt voor een totale klantbeleving, meer traffic, maakt klanten loyaler aan lokale aanbieders, stimuleert cross-selling en bindt nieuwe klanten die houden van lokaal gemak, service en lokale beleving. Lees hier het interview met Banketbakker Roy Ekkelenkamp op Platform De Nieuwe Winkelstraat.

Alles begint bij een no-cure-no-pay WebShop op het Shopforce local e-commerce netwerkplatform. Shopforce richt de WebShop gratis voor je in en beheert deze. Als ondernemer koppel je deze WebShop aan je eigen kanalen als website en sociale media, zodat klanten rechtstreeks in jouw WebShop landen.

Collectieve lokale marketingcommunicatie

Tegelijkertijd kan Shopforce diezelfde WebShop samen met WebShops van andere lokale ondernemers centraal op een plaatselijk Digitaal Dorpsplein® presenteren, zodat consumenten op één handige plek met één uniform bestelproces digitaal kunnen winkelen.

Optioneel kan Shopforce de WebShops onderling verbinden, zodat consumenten in één keer kunnen bestellen en betalen bij meerdere lokale aanbieders tegelijk. Als vers en horeca ondernemer kan je snel en gratis overstappen naar een WebShop via het Shopforce platform door gebruik te maken van de Gratis Overstapservice.

Shopforce biedt met vele honderden gebruikers uit de vers- en horeca wereld en de jarenlange relatie met vers- en horeca ondernemers alle functionaliteit voor aanbieders van vers- en gemaksvoeding. Automatisch lift je mee op alle uitbreidingen van het platform en met koppelingen met externe systemen, zoals fietskoeriersystemen en klantloyaliteit spaarsystemen als Piggy en Maks.

Lagere kosten door collectieve lokale marketing- en logistieke oplossing

Lokale vers aanbieders die een stand-alone WebShop hebben van verschillende webshopbouwers dienen de webshop veelal zelf te beheren, onder de aandacht te brengen en promoten. De ervaring leert dat dat niet gebeurt of in elk geval niet constant, consequent en consistent gebeurt. Hetzelfde geldt voor een bezorgservice. Velen bieden deze optie individueel niet of onvoldoende op de behoefte van consumenten aan.

Lekkere producten vanuit huis bestellen bij de lokale aanbieders! Van ambachtelijke bakker tot de brasserie en snackbar. Handig dat alles op één plek te vinden, bestellen en betalen is! Daarom koop ik veel meer lokaal.”

Marius de Vries – consument

Horeca ondernemers die gebruik maken van de grote landelijke platformen betalen hoge tarieven die deze platformaanbieders helpen om de buitenlandse expansiedriften te financieren.

Met een plaatselijke Digitaal Dorpsplein® kan de (digitale) marketingcommunicatie en lokale logistiek collectief georganiseerd worden met een lokale hulpring. Op deze manier kan én beter ingespeeld worden op de behoefte van de hedendaagse consument én kosten worden bespaard door het lokaal slim te organiseren.

De ervaring leert dat het plaatselijke Digitale Dorpsplein® van (digitale) mond-to-mond gaat binnen een lokale gemeenschap zodra ondernemers klanten vanaf eigen kanalen als website en sociale media naar de webshop op het Digitale Dorpsplein® leiden.

Met ondersteunende (digitale) marketingcommunicatie worden betrokken klanten gecreëerd die op beslissende momenten aan de lokale ondernemers denken.

Weerbare en veerkrachtige dorpen, wijken en steden

Door vraag en aanbod lokaal digitaal te verbinden op een zogenaamd Digitaal Dorpsplein® helpt Shopforce ondernemers de markt te vergroten, lokale leveranciers digitaal weerbaar en veerkrachtig te maken en geld terug te laten keren in lokale economieën en daar langer te laten circuleren, alvorens het verdwijnt. 

Hoe meer je technologie omarmt, hoe meer je die technologie voor je kan laten werken, hoe meer je met je unieke menselijke kwaliteiten het verschil kan maken als lokale ondernemer

Maatschappelijke noodzaak

De opkomst van de grote digitale giganten, die snelheid, gemak en bezorgservice bieden, heeft er in belangrijke mate voor gezorgd dat steeds meer geld uit de lokale economie is verdwenen. Met negatieve maatschappelijke gevolgen voor lokale samenlevingen.

Jarenlange ervaring en hoogwaardige kennis op het gebied van enterprise applicatie ontwikkeling voor grote ondernemingen in Nederland is daarom vanaf 2010 ingezet om vanaf scratch een innovatieve, schaalbare en flexibele local e-commerce technologie te ontwerpen en ontwikkelen om het gat in de maatschappij te vullen en de kleine lokale zelfstandige ondernemers te ondersteunen in een snel digitaliserende wereld.

Vanaf 2014 is de ervaring die gaandeweg is opgedaan omgezet in specifieke functionaliteit om vraag en aanbod optimaal op elkaar aan te laten sluiten en in 2019 zijn de eerste ervaringen opgedaan met het Digitale Dorpsplein® concept om de lokale logistiek en (digitale) marketingcommunicatie collectief op te lossen.

De coronacrisis heeft de noodzaak van en de behoefte van consumenten aan het Digitale Dorpsplein® concept bewezen. Medio 2021 is in het dorpje Zwartsluis al meer dan € 600.000 euro lokaal besteed.

Bewezen lokale digitale oplossing

Inmiddels is bewezen dat het Digitale Dorpsplein® concept tot positieve economische en maatschappelijke gevolgen leidt. Voor lokale aanbieders, voor gemeente, vastgoedeigenaren, maatschappelijke organisaties en het gebied als geheel wordt waarde toegevoegd.

In samenwerking met Stichting Digitale Dorpspleinen worden met lokale (maatschappelijke) partners lokale hulpringen georganiseerd voor effectieve lokale marketingcommunicatie en lokale logistiek. Hierdoor wordt de algemene duurzaamheid en lokale circulariteit en inclusiviteit bevordert en blijft geld langer lokaal circuleren, hetgeen tot positieve maatschappelijke effecten leidt.

Wat lokale ondernemers zeggen