WebShops op een Digitaal Dorpsplein® presteren beter toont onderzoek aan

Meer zichtbaarheid, klanten en inkomsten voor aanbieders van voedsel

Onderzoek toont voordelen aan

Aanbieders met een webshop op een zogeheten Digitaal Dorpsplein® verkopen beduidend meer dan aanbieders met een “losse” webshop zo blijkt uit onderzoek (zie bovenstaande afbeelding). Shopforce, leverancier van lokale e-commerce technologie, is blij met de resultaten uit het afstudeeronderzoek van een studente van Hogeschool Windesheim.

Digitaal clusteren levert geld op

“Het onderzoek toont aan dat het voor aanbieders van voedsel loont om bij elkaar te kruipen op een lokale of regionale digitale marktplaats. Het samenklonteren op één plek gebeurt fysiek natuurlijk al eeuwenlang in centra en op markten om meer publiek te trekken. In de digitale wereld opereren lokale aanbieders vaak nog op hun eigen eiland. Daar brengt een digitaal dorpsplein verandering in en dat levert geld op voor lokale aanbieders”, zegt Matthijs de Graaf van Shopforce en Stichting Digitale Dorpspleinen. 

Op een digitaal dorpsplein zijn de webshops van bijvoorbeeld de ambachtelijke bakker, de slager, de visspeciaalzaak, de boerderijwinkel, de snackbar etcetera te vinden. Ieder voor zich, maar toch samen. Bestellen kan met één en hetzelfde account, zodat het laagdrempeliger wordt om lokaal te bestellen. Ook een gemeenschappelijk winkelmandje behoort tot de mogelijkheden voor wie dat wil aanbieden.

De zichtbaarheid, het verkeer en de kans op kruisverkoop nemen zo toe.

Nieuwe klanten aantrekken

Voor elke aanbieder is het een uitdaging om nieuwe (jonge) klanten te vinden én binden. Wie met elkaar op een digitaal dorpsplein staat voegt waarde toe voor klanten. Het wordt aantrekkelijker om lokaal te bestellen en gemakkelijker om de lokale (impactvolle) keuze te maken.

“De voordelen beginnen zodra aanbieders het publiek vanaf eigen kanalen naar hun webshop op het digitale dorpsplein leiden. Zo wordt de basis gelegd voor een uniforme klantervaring in plaats van een versnipperde en begint de groei in nieuwe klanten, omzet en klantloyaliteit voor elk van de deelnemers.

Het is belangrijk dat klanten merken dat het een service van de plaatselijke aanbieders zelf is. Door een digitaal dorpsplein een plaatselijke naam te geven voelt het extra vertrouwd. Mensen voelen zich betrokken bij hun dorp, wijk, stad of regio”, aldus Matthijs.

Meer bezoek aan de fysieke winkel

Prettig bijkomstigheid voor plaatselijke aanbieders is dat consequente collectieve marketingcommunicatie rondom een Digitaal Dorpsplein® tevens leidt tot meer rechtstreeks bezoek aan de fysieke winkels. 

“Mensen worden via sociale media constant herinnerd aan het betere, smaakvolle en lokale aanbod en dat heeft een gunstig bijeffect, namelijk óók meer fysieke winkelverkoop. Het is en-en”, aldus Evalyn van de Wetering, die de content creëert en beheert voor twee digitale dorpspleinen. 

“Winkeliers koppelen terug dat ze in de winkel van klanten horen hoe leuk ze het bericht vonden op sociale media. Wij kunnen alleen de online omzet meten, maar schatten in dat de bijkomende offline omzet minimaal gelijk is aan de online omzet als gevolg van het digitale dorpsplein. De toegenomen zichtbaarheid en service van de lokale ondernemers draagt bij aan een beter imago en hogere betrokkenheid van burgers,” aldus Evalyn.

Over Shopforce

Shopforce is een (maatschappelijk) betrokken digitale partner die lokale ondernemers ontzorgt bij het inrichten en beheren van de online aanwezigheid. Op basis van een eerlijk no-cure-no-pay model, zodat er geen belemmeringen zijn voor aanbieders om het aanbod te laten digitaliseren, clusteren en eventueel verbinden op een Digitaal Dorpsplein® voor meer zichtbaarheid, klanten en inkomsten voor lokale aanbieders.

Kom in actie

Informeer collega’s in de buurt en/of nodig Shopforce uit voor een informatieavond. Laat een bericht achter en wij nemen contact met je op.